VvE Van Merlenstraat

• Aantal appartementen: 6 appartementen + 1 dansschool
  • Bouwjaar pand: 1893
  • Beheer: financieel beheer uitbesteed, rest in eigen beheer
  • Maatregelen: geïsoleerde ramen en kozijnen, zonnepanelen, vloer-, binnenwand- en dakisolatie

Van Merlenstraat 65C 67 In 2017

Om de volledige buitenschil van het voormalige schoolgebouw te isoleren, sloot VvE van Merlenstraat een lening af bij het VvE fonds Den Haag. Ze budgetteerden zonder rekening te houden met subsidies. Na succesvolle subsidieaanvragen bij meerdere partijen bleken ze geld over te houden, wat ze konden investeren in de aankoop en aanleg van 60 zonnepanelen om hun huidige stroomverbruik volledig mee te dekken. De besparing op gas is na doorvoeren van de maatregelen gemiddeld 25 procent. De winst smaakt naar meer. Daarom bestudeert de VvE of ze definitief van het gas af kunnen en is in gesprek met onder meer fondsmanager SVn over een tweede lening.

Tips van VvE Van Merlenstraat

• Budgetteer realistisch. Neem geen subsidies mee in de begroting om financiële tegenvallers en teleurstellingen te voorkomen. Achteraf verleende subsidies worden zo een meevaller die je kunt teruggeven aan de leden of investeren in nieuwe, duurzame maatregelen. Dit werkt motiverend.
  • Begin op tijd om iedereen aan boord te krijgen. Het is niet vreemd om een jaar uit te trekken om alle leden op één lijn te krijgen. Nodig experts uit om de voor- en nadelen te delen. En geef iedereen voldoende aandacht.
  • Een succesvol verduurzamingsproject heeft een projectmanager die fungeert als kartrekker. Dat is iemand die motiveert en alle bewoners in elke stap van het proces informeert en betrokken houdt.