Haagse aanpakkers: VvE Arabislaan maakt gebruik van het duurzaamheidsfonds

Een Vereniging van Eigenaren verduurzamen? Het lijkt ingewikkeld en duur, maar gelukkig kan je hiervoor een VvE-lening bij het Haagse Duurzaamheidsfonds aanvragen. Hans is bestuurder van VvE Arabislaan 84-94 met zes woningen. Hij vertelt hoe zij het aanpakten én geeft een paar gouden tips voor andere VvE’s die willen verduurzamen.

Arabislaankozijnenna05nr305a0526

Gunstige lening

Het is in het najaar van 2018 wanneer Hans en zijn medebewoners het idee krijgen om als Vereniging van Eigenaars (VvE) te verduurzamen. Om goed geïnformeerd te zijn gaat Rob, een medebewoner, naar een voorlichtingsavond van de gemeente. Rob: ‘De informatieavond ging over het duurzaamheidsfonds. Vanuit dit fonds kun je een lening aanvragen als je als VvE wilt renoveren en verduurzamen. Die regeling was voor onze VvE erg aantrekkelijk, omdat wij al van plan waren om dubbele beglazing te nemen. Voorwaarde voor de VvE-lening was onder andere dat je 50% van de lening besteedt aan verduurzamingsmaatregelen. Via het fonds konden wij sneller de duurzame maatregelen doorvoeren. Nu hoeven we niet jaren te sparen, maar kunnen we de maatregelen vanuit de lening betalen. Heel gunstig!’

Van VvA naar VvE Arabislaan

En dus gingen Rob en Hans na de informatieavond aan de slag met het aanvragen van de VvE-lening. Dit was nog niet zo makkelijk. Hans, Rob en de medebewoners woonden in een zogenaamde VvA. Dit is een VvE die niet bij akte is opgericht. Om aan de voorwaarden van de lening te voldoen, moest de VvA op papier omgezet worden naar een VvE. Een notaris kwam erbij en een aantal maanden later was dit rond, VvE Arabislaan was geboren. Aan alle voorwaarden voor de subsidie was inmiddels voldaan en VvE Arabislaan kreeg goedkeuring om de lening aan te vragen.

Het Meerjaren Duurzaam Onderhoudsplan (MDOP)

Hans: ‘Voordat we de lening aan konden vragen, moesten we een sluitende begroting bij de bank neerleggen. Voor het financiële plaatje en welke duurzame maatregelen we wanneer kunnen uitvoeren, hebben we een Meerjaren Duurzaam Onderhoudsplan (MDOP) laten maken. Dit plan kostte zo’n 1800 euro om te maken. Om dit te betalen konden we weer gebruik maken van een andere subsidie; de MDOP subsidie. In het MDOP staat welk onderhoud je de komende jaren aan de woningen kunt uitvoeren en wat dat kost. Op basis hiervan hebben we gekeken welke werkzaamheden we als eerste wilden aanpakken. We zijn gestart met het repareren van de gevel en het schilderen van de buitenkant van de woningen. Ook hebben we dubbel glas laten plaatsen en zijn de rioleringsbuizen gerenoveerd. Op dit moment, in maart, worden de kozijnen vervangen en is men bezig met het relinen (renoveren) van de standleidingen (afvoerbuizen voor al het huishoudelijk afvalwater). ’

Het resultaat mag er zijn

Nu anderhalf jaar na de informatieavond zijn de eerste duurzaamheidsmaatregelen uitgevoerd. Halverwege maart zijn de kozijnen vervangen en de standleidingen gerelined. ‘We zijn als VvE Arabislaan bijna een jaar bezig geweest met de notaris, de bank, de VvE balie, het aanvragen van de subsidie en nu het uitvoeren van de werkzaamheden. En het resultaat mag er zijn! Het is een investering in het pand die daarnaast energiebesparing oplevert’ aldus Hans.

Tips van VvE Arabislaan

• Wees reëel in je planning, houd rekening met tegenvallers en dat dingen lang kunnen duren. Op offertes van aannemers moet je soms een paar weken wachten.
  • Maak gebruik van de ondersteuning en behulpzaamheid van de VvE-balie, die je met raad en daad ter zijde staat. Het kan fijn zijn met hen te sparren, ze denken graag mee.
  • Een schriftelijke stemming kost meer tijd. Calculeer dat in.
  • Als je vergunningen nodig hebt, helpt de hulp van een bureau dat ervaring heeft met zulke aanvraagprocessen.
  • Houd vol en zet door! Het proces kan complex zijn, het gaat nooit zoals je plant en het gaat niet vanzelf maar samen krijg je het voor elkaar.

Lees meer over het project aan de Arabislaan.

Dit verhaal is in samenwerking met de VvE-balie Den Haag tot stand gekomen.